
Vanaf de eerste dag dat je iemand in dienst neemt, moet je ervoor zorgen dat je werknemers verzekerd zijn tegen arbeidsongevallen.
Stel je voor dat er een ongeval plaatsvindt op de werkplek of onderweg van en naar het werk.
Wat moet je dan doen?
Het is jouw plicht om elk ongeval te melden, ongeacht de ernst ervan. Gelukkig hoef je zelf niet te bepalen of het ongeval als een arbeidsongeval wordt beschouwd of toch niet; dat is de taak van de verzekeringsmaatschappij.
Wat je wel moet doen, is het ongeval binnen acht dagen na de gebeurtenis bij de verzekering melden. Zelfs als deze termijn is verstreken, is het belangrijk om het ongeval zo snel mogelijk aan te geven. Doe je dit niet of te laat, dan loop je het risico op boetes of vervolging.
Maar wat als het om een licht ongeval gaat?
In dat geval hoef je het ongeval niet aan de verzekeringsmaatschappij te melden, mits de eerste hulp op de werkplek voldoende was en er geen arts nodig was, en het ongeval geen loonverlies of arbeidsongeschiktheid tot gevolg had.
Toch moet je het ongeval registreren in het “register van eerste hulp”. Hierin noteer je de naam van de persoon die de zorg heeft verleend, de naam van het slachtoffer, de plaats, datum, tijd, beschrijving en omstandigheden van het ongeval, de aard, datum en tijd van de zorg, en de namen van eventuele getuigen.
Mocht de gezondheidstoestand van het slachtoffer later verslechteren, dan moet je het ongeval alsnog binnen acht dagen na kennisgeving aan de verzekeringsmaatschappij melden.
Zo zorg je ervoor dat alles volgens de regels verloopt en dat je werknemers de nodige bescherming en ondersteuning krijgen.