Sportwerk, maakt werk van sport!

Op 7 oktober 2018 bestond Sportwerk 2 jaar, en dit met 32 jaar ervaring.

32 jaar geleden ontstond Vlabus, Vlaams Bureau voor Sportbegeleiding.
In 2016 was het dringend tijd om de visie, missie, doelstellingen, communicatie bijgevolg naam en baseline te herbekijken.

Met dank aan denktank STRAK kwam de rebranding tot stand, met dank aan onze sportwerkers wordt ons merk “Sportwerk” gestaag maar zeker uitgebouwd.

We zijn een fier werkgever!

#maaktwerkvansport #officiëletewerkstelling #werkgeverindesport #sportwerkers #sportwerkambassadeurs #sportwerkhelden #werknemersvreugdeiseen strategischekeuze #sportersbelevenmeer

Doelstelling van de rebranding 2016-2017:

♥ duidelijker en menselijker vertellen
waar onze organisatie en onze mensen
(aka #sportwerkers) voor staan.

Het traject 2017 – 2018:
♥ van organisatie naar merk/label,
♥ employerbranding & branding by employees,
♥ Ons imago wordt (uit)gedragen door sportwerkers.

De synergie van naam en symboliek

Onze naam:

Sportwerk Vlaanderen, maakt werk van sport. De baseline biedt een dubbele gelaagdheid. We maken effectief iedere dag van sport, jaarlijks zorgen we voor zo’n 200.000 uren sportbegeleiding. Daarnaast zorgen we ook effectief voor werk, officiële tewerkstelling. We stellen meer dan 1000 sportbegeleiders en -ondersteuners tewerk. Dus van het gegeven sport, maken we echt werk.

 De symboliek:

Sportwerk bestaat uit sportwerkers, mensen die zich dagelijks (overdag, ‘s avonds, weekends) inzetten voor de sport.  Als sportbegeleider (lesgevers & trainers) of – ondersteuner (coördinator, verenigingsmanager, docent,…).  Als werkgever zien wij ze als #sportwerkhelden.  En niet alleen wij… Ze brengen mensen aan het bewegen/sporten, ze entertainen kinderen en leren hen sporttechnische vaardigheden bij. Ze hebben een luisterend oor voor senioren of wie een babbeltje wil slaan. Elke dag opnieuw staan ze paraat om het beste van zichzelf te geven.
In ons embleem herken je uiteraard de S van Sportwerk, maar misschien ook het superman-teken. Hiermee verwijzen we naar onze sportwerhelden. De S kan ook gezien worden als een sportend mensje, ongeacht hoe je het draait, je komt telkens op een sport uit. Van koprol, tot paarrijden, tot….  Met de nodige fantasie zie je alles.

Het embleem straalt dynamiek uit, en dat is wat wij als organisatie wensen uit te stralen.

Van employer branding naar branding bij employees

Ook onze communicatie wilden we graag anders zien. Onze sportwerkers worden dagelijks uitgestuurd, bevinden zich ten midden het werkveld. Sportwerk wil een goeie werkgever zijn, we willen kwalitatieve, enthousiaste en tevreden sportwerkers.
Zij zijn dan ook beste ambassadeurs van onze organisatie, #sportwerkambassadeurs. 

Om onze #sportwerkambassadeurs te ondersteunen voorzagen wij de nodige materialen. Voor iedereen die met Sportwerk werkt hebben we t-shirts, sweaters en petjes.  Voor vaste sportwerkers of sportwerkers die regelmatig voor ons een opdracht uitvoeren hebben een kledinglijn. Ieder jaar opnieuw krijgen ze fris en hip materiaal om sportbegeleiding in te geven (broeken, sweaters, jassen, singlets,…).
Daarnaast voorzien we opleidingen sociale media, laagdrempelige beeldbewerking en een pagina waar alle logo’s , #’s, en emblemen terug te vinden zijn: https://sportwerk.be/logos-beelmateriaal-sportwerk-vlaanderen/

Op deze manier kunnen ze makkelijk zelf aan de slag, maar uiteraard krijgen zij, indien gewenst, ondersteuning van de dienst marketing en communicatie.

#sportwerkambassadeurs 

Wat wij van onze ambassadeurs vragen? Zo nu en dan een getuigenis, van hen zelf of van de deelnemers. En communicatie via sociale media. Het was een groeitraject, eentje die ondertussen mooi op snelheid raakt.

Onze ambassadeurs delen frequent de berichten die uitgestuurd worden door Sportwerk via sociale media, maar voornamelijk het aantal post van onze ambassadeurs met @Sportwerk_Vlaanderen en #maaktwerkvansport #lovemyjob stijgen aardig.

Ondertussen zijn we gestart met de campagne “Petje af”. Collega’s kunnen elkaar in de kijker zetten met een “Petje-af”-boodschap. Deze collega krijgt dan een pet met Sportwerk-embleem en een daarbijhorende kaartje.