Op dinsdag 7 mei was Sportwerk aanwezig op de derde editie van The Bridge Brugge – voor ondernemers, door ondernemers – met als centraal thema ‘Schaarste op de arbeidsmarkt – Hoe toptalent aantrekken en behouden’.  The Bridge is een initiatief van Brugse ondernemers  gericht op starters en scalers uit de Brugse regio.

Na een perfect in thema passende intro van Pablo Annys, schepen van Brugge voor sociale zaken, werk en ondernemen, was het de beurt aan 3 heel interessante sprekers.

Marnik D’Hoore van Bloovi ging van start en bracht het nut van Emloyer Branding naar voor. Werknemers willen zich de dag van vandaag verbonden voelen met hun werkgever. Ze willen zich goed en zelfs thuis voelen op hun werk. Het is niet enkel de funfactor die je naar voor moet brengen bij je branding. Ook ‘meer’ reële zaken mogen vermeld worden: “Ja, het is soms hard werken. Nee, je zal niet altijd met de smile op je face aan het werk zijn …”. Het is beter om van bij het begin transparant te zijn in plaats van iemand één kant te tonen van je onderneming en eens de persoon aan het werk is een heel andere kant te laten zien. Zo verbind je geen werknemers.

Ook ‘meer’ reële zaken mogen naar voor gebracht worden: “Ja, het is soms hard werken. Nee, je zal niet altijd met de smile op je face aan het werk zijn …

“Kandidaten hebben de markt in handen, als bedrijf moet je mee zijn met je tijd.”

Als tweede spreker kwam Geert Messens van Introduce, die het belang van inzet op je kandidaat in deze ‘candidate driven’ markt duidde. “Kandidaten hebben de markt in handen, als bedrijf moet je mee zijn met je tijd.”

Potentiële werknemers willen via hun smartphone kunnen solliciteren, je moet zorgen dat je website kandidaat vriendelijk is. Hoe lager de drempel, hoe gemakkelijker je ze kan bereiken. Eens ze aan boord zijn moet je ze ook kunnen houden. Daarom dat niet alleen de sollicitatiefase maar ook de gespreksfase en de onboarding belangrijk zijn. Een eerste indruk maak je namelijk maar één keer.

Als laatste, Charlotte van Brabander van SDWorx, die het belang van een goed loonbeleid kwam duiden. Als organisatie moet je bewust zijn van je loonbeleid, de dag van vandaag is iedereen transparant over zijn loon. Mensen spreken met mensen.

Daarom moet je als bedrijf goed nadenken wat je allemaal aanbiedt aan je werknemers. Het is niet enkel het loon dat belangrijk is, ook de doorgroeimogelijkheden wegen door. Via een transparant systeem kan je duidelijk maken waar mensen zich bevinden op de loonvork.

maakt werk van sport

Wat heel duidelijk was, is dat je goed voelen op het werk zo belangrijk is. Je brengt dan ook het meest van je ‘wakkere’ tijd door op de werkvloer. Vandaag de dag zijn mensen niet meer bang om hun werk op te zeggen en andere oorden op te zoeken als ze zich niet gerespecteerd of goed voelen.

Een vaak vergeten aspect is dat bewegen of beweging aanbieden op het werk mee kan helpen aan een goed gevoel op de werkvloer. En daar kan Sportwerk of één van haar partners hulp bieden, zoals we ook deden op dit event. Bekijk hiervoor zeker ons aanbod sportpakketten.

Conclusie van collega Thomas: Het was leuk om te horen dat we als Sportwerk goed bezig zijn. Elke spreker kwam met punten naar voor die ik als medewerker van Sportwerk de laatste jaren geïmplementeerd zag worden. Dit neemt niet weg dat ook Sportwerk voor dezelfde uitdagingen staat inzake het rekruteren en houden van ‘top’medewerkers.

Auteur:  Thomas De Pourcq

Zelf interesse om aan de slag te gaan bij Sportwerk? Bekijk dan onze vacatures of openstaande opdrachten.

Bekijk onze sportpakketten

Bekijk onze sportjobs

Thomas De PourcqThomas De Pourcq

“Ik krijg de kans om mijn bureaujob te combineren met lesgeven, mijn passie”

Thomas De Pourcq